Corat Coret Dari Hospital Batu Pahat

Saat saya memulakan tulisan ini, saya sedang berada di Wad 6A, Hospital Batu Pahat. Menemani ayah saya yang ditahan wad disebabkan jangkitan kuman. Memulakan tahun baru 2020 di hospital. Malam tahun baru, saya berada di ruang menunggu bahagian Kecemasan. Menanti apakah result result terkini yang disanpaikan oleh doktor di zon merah tersebut. Awalnya, bapa saya dimasukkan ke wad pada hari Isnin 30 Disember 2019. Masuk wad kerana nak buang nanah di ibu jari tangan kanan. Prosuder buang nanah dibuat pada 1 pagi 31 Disember 2019. Selesai membuang nanah, doktor kata…

Jangan Main-main Dengan Tanah Haram

Tanah haram tak sama seperti tanah lain. Tanah haram special. Apabila sampai ke sana, rasailah sendiri. Itu sebab sesiapa yang dah pernah jejak kaki ke tanah haram, jiwanya meronta-ronta nak pegi. Kata ustaz saya, orang itu sudah ‘terkena mukjizat Nabi Ibrahim’. Apakah mukjizat itu? heee.. cerita kat sana la baru best hehe. Cerita pasal keajaiban-keajaiban di tanah haram ni bukan sedikit yang saya dengar. Banyak sangat. Apa yang didoakan makbul.. itu dah banyak yang kita dengar. Cerita apa yang terlintas pun makbul.. pun biasa dengar. Cerita niat nak maksiat (niat…

Berdebar Rasa Akan memasuki Era Wawasan 2020

Berdebar pula nak masuk tahun 2020. Dulu masa kat sekolah, masa perhimpunan diwajibkan nyanyi lagu patriotik, lagu ni la antara yg paling sedap. Masa tu tahun 1997. Tingkatan 2. Waktu tu tak dapat bayang lagi apa yg ada pada tahun 2020. Masih ingat ada satu komik tu ada beri gambaran tahun 2020 nanti ada kereta terbang. Kartun tu ada teksi proton iswara tapi boleh terbang. Kelakar. Ya, tak dinafikan berlaku perubahan dari zaman ke zaman. Masa itu dunia internet masih terasa asing. Pergi ke cyber cafe, main search search di…

Singgah Masjid Sri Sendayan Yang Masyhur tu..

Selepas pulang daripada Kajang, kami pun berhajat untuk terus pulang ke Melaka. Hujan turun renyai ketika itu. Ketika dalam perjalanan pulang, tercetus di hati saya untuk pergi ziarah Masjid Sri Sendayan yang mempunyai rekabentuk yang unik dan menarik perhatian ramai orang. Jadi, kami pun buka lah maps dan menuju ke Masjid Sri Sendayan. Dalam renyai hujan, kami sampai di Masjid ini dan menunaikan solat jamak Zuhur dan Asar. Ya, memang masjid ini sangat cantik. Mungkin ada juga antara kita yang akan teringat dengan rekabnetuk masjid lain di luar negara. Yang…

Kasih Sayang Anugerah Ilahi – Nikmati Ia Pada JalanNya

Kasih sayang adalah satu perasaan yang unik. Ia ada, tetapi ia tak nampak. Yang dapat merasakannya hanyalah orang yang melaluinya sahaja. Pada artikel ini, kita tumpukan perihal kasih sayang itu kepada manusia sesama manusia. Lebih khusus lagi, tumpuan diberikan ke arah pasangan muda mudi yang mencari kekasih hati masing-masing. Pasangan yang sedang dilamun cinta seringkali mengatakan kasih dan sayangnya terhadap pasangan. Namun, sejauh mana perasaan sayang itu, mungkin hanya dia seorang sahaja yang tahu. Perkataan tidak akan mampu menterjemah akan apa yang berlaku di dalam gelora perasaan setiap individu. Setiap…

Dari Setitis Air

Sesekali apabila anda berasa bosan, atau tidak tahu nak buat apa, apa kata jika anda keluar dari rumah dan pergi ke mana-mana tempat yang mempunyai ramai orang. Apa kata jika anda pergi ke pasaraya. Boleh juga pergi ke mana-mana taman, stesen bas atau apa sahaja tempat. Cari satu tempat untuk anda duduk. Tempat anda duduk itu adalah tempat yang terbuka dan boleh melihat ramai orang. Sekarang, teruskan duduk dan pandang sebanyak mana manusia yang boleh anda pandang. Setiap manusia yang anda pandang itu, anda boleh tafsirkan sendiri mengikut apa yang…

DI SEBALIK KISAH ANTARA ASRI IBRAHIM DAN ASHAARI MUHAMMAD

Dua insan ini telah pergi meninggalkan kita. Meninggalkan dunia yang fana ini. Mereka sudah berpindah alam yang mana setiap orang pasti akan melaluinya.Namun, pemergian kedua-dua insan ini bukan lah pergi yang begitu sahaja. Mereka pergi meninggalkan kesan. Mereka pergi meninggalkan satu ingatan buat sesiapa yang menyedarinya.Ada banyak kemiripan dan persamaan yang boleh ditulis dan dicoretkan bagi mengimbau kenangan sejarah lalu yang takkan mampu ditutup apapun jua perkara.Kisah Hidup Ashaari Muhammad.Satu nama yang tidak asing lagi buat para pendokong dan penyokong perjuangan Islam pada era 80-an hingga 90-an. Mungkin generasi hari…

Mendidik Diri Di Lampu Isyarat

Betapa sukar mahu mendidik hati. Saban hari kita melalui kehidupan ini, pelbagai perkara yang kita telah harungi dengan pelbagai rencah dan karenah. Apabila kita merenung semula kelakuan-kelakuan yang telah dilakukan, adakah semua kelakuan yang dilakukan itu adalah yang baik, yang mampu memberi manfaat buat diri dan juga suasana sekeliling? Mudahnya begini. Apa yang kita fikir, apa yang kita, ianya yang menentukan isi hidup kita. Ianya yang memberi kesan sampingan terhadap tingkah laku, emosi, persepsi dan juga sahsiah pada diri seseorang. Hakikat yang perlu diakui adalah, tidak ramai antara kita yang…

Ranjau Dalam Kehidupan

Kehidupan ini tidak dapat lari daripada melalui pelbagai ranjau yang merintangi di setiap langkah perjalanan kita. Ranjau yang menjengah ini tidak lain tidak bukan adalah merupakan satu medium untuk menjadikan diri kita menjadi lebih matang dan memahami akan erti kehidupan ini. Melalui segala macam ranjau ini ada kalanya menjadikan diri kita seorang yang lebih bersedia akan apa juga yang bakal mendatangi perjalanan kehidupan. Kerana ianya sudah pasti akan terjadi. Cuma, bila, dimana, siapa, bagaimana dan pelbagai persoalan itu akan muncul dan akan terjawab di kemudian hari. Ranjau Di Alam Pengajian…

Segalanya Sudah Ditentukan

Hidup di dunia ini sudah ditentukan Allah. Setiap inci pergerakan kita di dalam dunia ini tetap dalam pengetahuan Allah walau kita cuba bersembunyi daripadaNya. Berbuat baik Allah tahu, berbuat jahat pun Allah tahu. Segala perilaku yang kita lakukan pasti ada timbal balik. Hatta, dalam kehidupan manusia ini sendiri adanya pepatah yang berbunyi: buat baik dibalas baik, buat buruk di balas buruk. Sebagai seorang manusia yang bertuhankan Allah, satu-satunya tuhan semesta alam ini, satu keyakinan harus dipasakkan dalam hati manusia ini bahawa setiap apa yang kita lakukan pasti ada timbal baliknya.…